Història de l'escoltisme a Catalunya
A Catalunya, l’escoltisme va arribar gràcies a
França, o més ven dit gràcies als Scouts de
França.
Podem dir, que l’escoltisme va arribar a Catalunya,
cap a mitjans del 1911. Fou Ramon Soler Lluch qui va formar el primer grup de minyons
escolta. Un any després, el capità Rosselló va començar a promoure
l’escoltisme, amb l’associació dels Exploradores
Barceloneses.
A l’any 1912, van sortir els Jovestels de Catalunya.
Rosselló va promoure el moviment, pel mateix fet
que Baden – Powell, o si més no, per un
de semblant: li preocupava l’educació del jovent. Va fundar els Exploradores Barceloneses.
Grup de l’associació Exploradores Barceloneses
Cal dir que, durant el mateix any, a Espanya va sorgir l’associació dels Exploradores de España, fundada pel capità Teodor Iradier. Va ser construïda al País Basc i va ser i és considerada com la primera tropa scout d’Espanya.
El 1913, els Exploradores
Barceloneses, van celebrar a la sala del Palau de Belles Arts, la primera
promesa escolta de Catalunya. A partir d’aquí, Exploradores Barceloneses van convertir-se en la secció local dels Exploradores de España. Van començar a crear agrupaments per diferents zones de Barcelona,
però també per Catalunya, com per exemple: Sant Feliu de Llobregat, Tarragona i
Manresa.
El 1920, Exploradores
de España, van absorbir els Exploradores
Barceloneses. Passaren a ser una sola unitat, aquest fet va comportar que
el govern els reconegués coma única associació d’ Espanya, i per tant, va fer
que entressin com a membres del Moviment Scout Internacional del moment. Van
crear un nou reglament, aquest va ser mol més centralitzat i militarista que
l’anterior, fet que farà que a Catalunya els Exploradores disminuïssin en nombre. Aquest aspecte augmentà posteriorment amb la dictadura del General Primo
de Rivera.
El 1929, en l’Exposició Universal de Barcelona, Exploradores de España van celebrar una Jamboree* a les esplanades de l’estadi,
a la qual i van acudir 2000 escoltes de 14 països diferents.
Gràcies a la República, l’escoltisme es comença a
catalanitzar: Exploradores de España,
deixa de ser del Consell de Ministres i passa a formar part del Ministeri
d’Instrucció del País, aquest fet comportà la publicació d’alguns treballs en
català en algunes revistes de l’associació, farà que la secció catalana
dels Exploradores
de España passessin a anomenar-se Federació Catalano – Balear i van
col·locar al costat de la cinta de la bandera espanyola la cinta de les quatre
barres.
Jovestels
de Catalunya, va ser creat
per l’advocat, periodista i polític catalanista republicà Ignasi Ribera i
Rovira. Aquesta associació es caracteritzava per ser catalanista, federalista i
democràtica.
Rovira volia crear un escoltisme amb un caràcter purament
català i deslligat completament del sentit nacionalista espanyol que seguien
els Exploradores Barceloneses i els Exploradores de España. Però es pot dir
que va fracassar, ja que es va considerar que aquesta ideologia no anava
lligada amb els corrents polítics dominants del moment ni amb les experiències
pedagògiques ni tampoc amb l’empenta cívica i cultural que prenia l’excursionisme.
Jovestels
de Catalunya, van crear
dos Agrupaments: el de Catalunya i el del Canigó.
També van sorgir d’altres agrupacions, però que van
ser de poca durada, com per exemple:
El 1913, van sorgir els Boy Scouts Radicales, creats per Antonio Cruz i els conservadors
dels Exploradores Barceloneses van
crear l’agrupament Progreso. Tots
dos, però, van desaparèixer molt aviat.
Pel que fa a la banda de les noies, al mateix 1913
es van crear les Muchachas Exploradoras,
el seu objectiu era organitzar una escola per a mares i el servei obligatori de
la dona i les noies. Les membres eren noies d’ entre 8 i 20 anys. Aquestes
però, també es van dissoldre al cap de poc temps.
Dos personatges que van tenir molta importància en
el moviment escolta català, van ser Josep Maria Batista i Roca i Mossèn Antoni
Batlle.
Batista i Roca va ser el representant d’una nova
institució en el món de l’escoltisme.
Ell va estudiar a una universitat d’Anglaterra,
aquest fet va fer que s’ interessés en el moviment scout. Es va començar a
informar a través de publicacions de diferents revistes i l’any 1927 va donar
una conferència al Centra Excursionista de Catalunya, on es va declara partidari
d’aquest mètode.
Gràcies als Secretariat de Coordinació de Treballs
Excursionistes del Centre Excursionista de Catalunya (CEC), Batista i Roca va
començar a recórrer pels diferents Centres Excursionistes de Catalunya i a cada
un d’ells feia propaganda del mètode escolta i la seva pràctica. L’escoltisme
va agradar molt a les diferents entitats, ja que Catalunya es trobava amb una
època que necessitava un renaixement cultural català, a causa de la dictadura,
i la proposta que plantejava Batista i Roca era la solució ideal.
Es pot dir que l’escoltisme va córrer com la
pólvora entre els joves i ven aviat es va començar a practicar als diferents
Centres Excursionistes, que van anar creixent progressivament.
L’any 1927, el Secretariat de CEC va organitzar
cursets de preparació tècnica de Guies Excursionistes: es tractava de fer setze
lliçons i sis sortides durant el període d’un trimestre. Batista i Roca en va
ser el vicepresident. Un any més tard, aquells que havien obtingut el
certificat, passaven a formar part de Germanor
de Guies Excursionistes (GGE), la seva funció era anar als campaments
generals a prestar els servis que se’ls demanessin.
El 1928, es va organitzar a La Salut del Papiol, el
primer campament general de Guies
Excursionistes i Minyons de Muntanya,
van fer-hi presència 98 acampats. Aquest campament va comportar el naixement
d’un nou moviment de formació de nois: La
Germanor de Minyons de Muntanya.
En el cas de les organitzacions masculines,
constaven de tres branques*: els
Follets (nens de 8 a 12 anys), els Minyons de Muntanya (d’11 a 18 anys)i
finalment els Guies Excursionistes ( més de 18 anys). Aplicaven les mateixes
tècniques i mètodes que Baden – Powell, però per diferenciar-se dels Exploradores de España, van canviar els
noms de les branques, vestien una camisa verda ( ja que els Exploradores anaven
grisos) i a la camisa, damunt del cor portaven la Creu de Sant Jordi.
A dins de les Germanor de Minyons de Muntanya, els
Guies Excursionistes eren una tercera branca, masculina és clar, al costat dels
Minyons i dels Follets.
Branca dels Follets
El 1930, es va crear el Consell General
de la Germanor de Minyons de Muntanya, amb Josep Maria Batista i Roca com a
president. Dins d’aquest consell apareix Mossèn Antoni Batlle, que formava part
d’una generació de sacerdots compromesos amb el país.
Durant el 1915, havia participat en el
Congrés Litúrgic de Montserrat i s’havia implicat amb la renovació pedagògica
de la que era anomenada la “nova escola”.
El 1932 els Minyons de Muntanya tenien
44 entitats masculines escampades per arreu de Catalunya.
Mn.
Antoni Batlle a l’esquerra i Josep Maria Batista i Roca a la dreta
Pel que fa a l’escoltisme femení, com ja he dit anteriorment les Muchachas Exploradoras es van dissoldre
al cap de poc temps de la seva creació, tot i que la seva presència va
continuar tant en els Minyons de Muntanya
com amb els Exploradores
Barceloneses.
Sota
la direcció de Batista i Roca, es va crear la Germanor de Noies Escolta.
L’any 1931, naixeren l’ Agrupament Guia Canigó, de Palestra, i el
Joan Maragall, del grup Excursionista Joventut Catalana. També es va formar l’
Agrupament Guia Congesta al col·legi de les Germanes Carmelites de Gràcia,
dirigit per la germana Mª Teresa Moliner amb l’ajut d’Antoni Batlle. Un temps
després la Germanor de Noies Escolta
va canviar de nom i es va anomenar Germanor
de noies Guies, això va fer que fossin paral·lels amb la Germanor de Minyons de Muntanya.
Grup de Noies Guia
Les tres associacions creades per
Batista i Roca, creen al 1933 la Institució
Catalana d’Escoltisme , d’aquesta manera totes tres podrien coordinar
cadascuna de les seves activitats. Els Minyons de Muntanya van mantenir bones relacions amb l’església,
és per això que el papa Pius XI, els va concedir la celebració de les misses a
l’aire lliure en els seus campaments. La primera es va celebrar l’any 1933,
durant el campament general que alguns agrupaments van celebrar a Collsacabra.
La missa va ser dita per Mn. Antoni Batlle, a la celebració també hi van assistir
els bisbes de Vic, el de Solsona i del Cardenal Vidal i Barraquer, arquebisbe de Tarragona.
El 1933, els Exploradores Barceloneses es van separar de
Catalunya, ja que en aquesta no havia prosperat. Arran de la seva separació va
néixer els Boys – Scouts de Catalunya. Exactament el mateix va passar amb les
Muchachas Exploradoras, que van passar a ser les Girl – Scouts de Catalunya i
alhora germanes dels Boys – Scouts de Catalunya.
El 18 de juliol de 1936, un grup de generals feixistes es van
alçar en contra del Govern de la Segona República, aquest fet va provocar els
començament de la Guerra Civil Espanyola. En aquell moment, Mn. Antoni Batlle i
un grup d’escoltes es trobaven al Pirineu i des d’allà van ajudar a les
persones que marxaven d’Espanya a exiliar-se, els ajudaven de diferents
maneres: donant-los menjar, orientant-los, curant-los les butllofes...
Mentrestant a Lleida i Barcelona els anarquistes i els comunistes havien
començat a cremar esglésies i altres edificis de caire religiós i els sacerdots
corrien perill de mort. En el cas dels caus*
dels agrupaments catòlics feien el mateix. A partir d’aquí aquests, van
desaparèixer o van tenir de fer les accions des de la clandestinitat. Un mes
més tars, Mn. Batlle aconsegueix juntament amb el seu grup de escoltes tornar a
Barcelona, al mateix moment que posa els peus a la cuitat de Barcelona és
detingut, però Marc Aureli Vila el treu i Mn. Batlle marxa cap a l’exili, a
Suïssa.
És també en aquests moments quan Lluís Companys, president de la Generalitat
i dels Boy – Scouts de Catalunya,
declara aquesta com una institució d’utilitat pública sota la seva protecció.
Duran el conflicte armat els Boy – Scouts
es van fer càrrec d’alguns serveis de la Conselleria de Sanitat de Guerra. Un
any més tard també és declara el primer Consell General de la Germanor de Noies
Guies de Catalunya, que van ajudar en el Servei d’Ajuda als Refugiats a San
Felip Neri, Barcelona i la Molina.
El mateix any, els Minyons
de Muntanya i els Boy – Scouts de
Catalunya s’uneixen a causa de les circumstàncies difícils que havia
comportat la Guerra. També a conseqüència de la guerra, la Generalitat de
Catalunya dubtava de la oficialització de la organització estatal de
l’escoltisme, tot i que aquest fet comportaria la restricció de la llibertat de
l’acció escolta. El 20 d’octubre del ‘36, Alexandre Pinyol i Llop, representant
dels Boy – Scouts de Catalunya i Josep Maria Batista i Roca, com a
representant de la Germanor de Minyons de
Muntanya, decideixen signar un acord d’unificació ja que temien la
unificació de l’escoltisme català per decret. Un any més tard se celebra la
primera Assemblea General de constituent de la nova Institució Catalana de l’Escoltisme, formada pels Minyons i els Boy
– Scouts, on es van aprovar els estatus, la normativa i els càrrecs. Batista i Roca és elegit com a
cap d’escolta nacional i Pinyol com a comissaris nacional. A finals del mateix
any la guerra va provocar la dispersió dels responsables.
El 1939, un cop acabada la Guerra, comença el moviment franquista
el qual va suprimir totes les organitzacions que no eren del règim i va crear
el Frente de Juventudes perquè
absorbís tots els moviments i organismes de jovent. Com és natural,
l’escoltisme català va quedar desarmat davant d’aquest moviment i a més a més
Batista i Roca havia tingut de marxar a l’exili i Pinyol havia estat jutjat i
empresonat per un Consell de Guerra.
Al cap d’uns anys l’escoltisme català va reaparèixer d’una manera
clandestina a diferència de l’escoltisme espanyol que no va reaparèixer fins al
1956, però també clandestinament.
A l’any 1943, es vol tornar a reprendre globalment l’escoltisme i el
guiatge amb el mateix patró unificador que s’havia establert duran la guerra.
Mn. Antoni Batlle, torna de l’exili i juntament amb d’altres persones fent-se
passar com a un centre excursionista o d’una lliga espiritual comença de nou
amb les sortides i els campaments. Torna a lluitar per les seccions de Minyons
per les quals ell havia estat defensor com ara La lliga Espiritual de la Mare
de Déu de Montserrat o de l’agrupament Congesta de noies de les Camèlies de
Barcelona.
El 1945 el Consell General es reuneix un altre cop. Un any més
tard, per San Jordi, es fa la primera trobada general a la capella romànica del
Poble Espanyol i al ’47 es col·labora de manera clandestina a la Jamboree
celebrada a França i es fa un campament general de la branca de Minyons. El
1948, ja hi ha 21 grups en funcionament. Duran la prohibició de l’escoltisme al
llarg dels any ’40, a Espanya resultava molt difícil la publicació de revistes
o diferents llibres, però si que es va poder importar llibres provinents de
França i Mèxic. Un exemple es l’edició de la revista Baloo, que va ser
segrestada i multada a l’any 1949.
A l’any 1951, alguns grups d’escoltes catalans van assistir de
manera clandestina a la Jamboree d’ Àustria i l’any següent es va fer un
campament general al Montnegre, en motiu de la celebració dels vint-i-cinc
anys. Al 1953, es va tornar a celebrar el campament general, però aquest cop
els militants falangistes i d’extrema dreta van enxampar-los i pretenien
fer-los un expedient a tots, però l’abat de Montserrat va aconseguir
indultar-los enfrontant-se al Governador Civil. Com que els dirigents de
l’escoltisme català, es veien sotmesos a molta pressió per part de les
autoritats franquistes i pels militars falangistes, van acordar de deixar
temporalment les diferents activitats, excepte totes aquelles dels agrupament
que podien estar recolzats per entitats culturals, excursionistes o per les
parròquies i altres organismes eclesiàstics.
L’any 1956, després de la mort Mn. Antoni Batlle, el bisbe de
Barcelona, el doctor Gregorio Modrego reconeix legalment la Delegació Diocesana d’Escoltisme (DDE)
dins del Consell Diocesà dels Joves
d’Acció Catòlica (JAC), ja que volia oferir als escoltes una base legal.
Més tard, els bisbes de Girona i Vic van fer el mateix a les seves diòcesis.
Les DDE van reunir agrupaments confessionals amb delegacions a Girona, la Seu
d’Urgell, Solsona, Tarragona, Lleida i Mallorca i van afavorir nous grups
escoltes a les parròquies. Alguns capellans joves van agafar iniciativa i van
començar a crear agrupaments, crear activitats, excursions... tenint en compte
que l’escoltisme teòricament encara estava considerat il·legal, tot i que a la
pràctica era tot el contrari. Els escoltes tenien el suport de la ciutadania i
de mica en mica les autoritats van anar fent els ulls grossos de tal manera que
al final tan sols prohibien alguna de les activitats que es feien.
Uns escoltes de la diòcesi de Solsona d’excursió
Aquesta nova situació va afavorir molt el desenvolupament de
l’escoltisme. Aquest exemple català, iniciat pel bisbe de Barcelona es va
escampar arreu d’Espanya i a l’any 1961, es creava l’ Oficina d’Informació i Coordinació de l’Escoltisme catòlic (OICEC).
Duran el mes de juny del ’57, la Delegació Diocesana d’Escoltisme va anar a la
XII Conferència Internacional d’Escoltisme Catòlic on es van integrar com a
membres. Aquesta manera d’actuar que tenia a l’església a la hora de protegir
als agrupaments catòlics, també l’aplicava amb els agrupaments laics, però
aquests no si sentien còmodes i a finals dels ’50 s’acaba produint la separació
de laics i catòlics i també la separació de l’escoltisme català. L’any 1958,
alguns agrupaments van reclamar la falta d' actuació per part del Consell i es
van declara com a continuadors dels Exploradores
Barceloneses i dels Boy – Scouts de
Catalunya, van organitzar-se d’una manera nova. El 1959, es van reformar els estatuts de la
institució unificada duran la Guerra Civil i es va crear a Montserrat l’ Associació Catalana d’Escoltisme
(ACDE), que mantenia el sentit d’unitat però sense tenir en compte la versions
diferents per raons d’història o d’educació catòlica o laica. Pere Gabarró va
ser el president d’aquesta associació, que tenia aquesta composició, formada
per tres branques:
- Minyons de Muntanya – Boy –
Scouts: era una branca oberta i integrada per agrupaments que eren oberts i
confessionals.
- Boy – Scouts de Catalunya: era
una branca oberta i integrada per agrupaments que no eren confessionals.
- Delegacions Diocesanes
d’Escoltisme (DDE): branca que era un moviment d’església, actualment són
conegudes com a Minyons Escoltes – Guies Sant Jordi (ME-GSJ).
El fet que les Noies Guies no fossin tan conegudes i passessin més
desapercebudes que els nois, va resultar ser un avantatge, ja que no els hi va
ser necessari deixar de fer les seves activitats i excursions, ja que elles no rebien tanta
pressió. El 1955, la Germanor de Noies
Guies i la Asociación Guías de España
formen la Federación de Guías de España,
el seu objectiu era ser membres de l’Associació Mundial de Noies Guies, però
actualment encara s’està esperant.
El 1960, es celebra a Vallvidrera la reunió del Consell
Internacional de l’Escoltisme Catòlic, hi van assistir membres de 29 països
diferents. Un any més tard, es crea l’organisme anomenat Moviment Scout Catòlic (MSC), que més tard si afegiran les altres
delegacions de l’Estat Espanyol.
El 1964, l’Assemblea de Boy – Scouts de Catalunya no accepta la proposta
de mètode coeducatiu i com a conseqüència dos dels seus agrupaments formaran
les Girl i Boy Scouts de Catalunya.
L’any 1965 les DDE de Catalunya es van reunir i es van coordinar
per formar una sola associació que es va anomenar Minyons Escoltes. També a l’any 1965, la Diòcesi de Barcelona va
crear el Servei de Colònies, que més
tard es passaran a anomenar clubs d’esplai, que actualment són coneguts com una
altra gran opció del moviment d’educació en el temps lliure. Amb aquest any, a
més a més també es crea els Noies i Nois
Escoltes (NINE), estava format per alguns membres que havien abandonat la Germanor de Noies Guies i alguns que havien abandonat la Germanor de Minyons de Muntanya – Boy Scouts
de Catalunya. Però es va dissoldre l’any 1984. Al mateix any, Guies Sant Jordi, Germanor de Noies Guies, Girl
i Boy Scouts de Catalunya i Nois i
Noies Escoltes, van constituir el Guiatge
Català, d’aquesta manera podien tenir les seves activitats més coordinades.
Guiatge Català i la Associación de Guías de España, van formar el Comité de Enlace del Guidismo en España
(CEGE), el qual va ser reconegut com a membre oficial l’any 1969 a Finlàndia a
l’ Associació Mundial de Noies Guies.
En aquests moments es quan es comença a observar la disminució de
la pressió que havien provocat les autoritats franquistes fins llavors, dos
clars exemples són la inauguració de la primera botiga anomenada “La Tenda”,
que anava dirigida a tots els escoltes i per altra banda, trobem que
l’editorial Gustavo Gili publica una edició amb català de el famós llibre de
Baden – Powell, “Escoltisme per a nois”. És també quan els nois i noies agafen
de referència a l’escoltisme per començar a llegir i escriure amb català, ja
que l’escola els privava, a més a més, aquest moviment també els ajudava a
prendre decisions, ser més democràtics amb ells mateixos etc. Degut a la
reforma educativa que es va fer a mitjans dels ’60, es decideix renovar de nou
les branques, de manera que van quedar de la següent manera: el grup dels nois
d’ entre 11 i 16 anys, que fins el moment estaven agrupats tots junts, ara es
dividirien en dos grups, els nois d’ entre 11 i 14 anys formarien part d’un
grup, anomenat Ràngers, i els nois d’ entre 14 i 17 anys, formarien un altra
grup, anomenat Pioners. I, com era d’esperar, exactament passa el mateix amb
les noies: les que tenen entre 11 i 14 anys, formen un grup, anomenat Noies
Guia, i les que tenen entre 14 i 17 anys, formen l’altre grup, anomenat
Caravel·les. Actualment els noms encara es conserven. Se sap que els Pioners,
van elegir el color vermell, com el color de la seva camisa, ja que així
recordaven als pioners rojos de la Unió Soviètica i les Caravel·les, van
adoptar aquest nom, referint-se a les 3 galeres que va utilitzar Cristòfol
Colom per anar a Amèrica.
A l’any 1972, s’afegeix una nova branca, per nois majors de 17
anys, anomenada Trucs, que el seu significat vol dir, Tots a la Recerca d’Un
Compromís.
A l’any 1977, els Minyons
Escoltes i Les Guies Sant Jordi, que formaven part de la Delegació
Diocesana de l’Escoltisme, es fusionen i creen els Minyons Escoltes i Guies Sant Jordi de Catalunya (MEGSJC) que
actualment, és l’associació escolta catalana amb un major nombre de membres. I
per altra banda, les branques que eren de l’escoltisme obert, és a dir, la Germanor de Nois i Noies Guies, els Boy-Scouts de Catalunya, la Germanor de Minyons de Muntanya i la Nova Escolta del País Valencià es van
unificar i van formar una sola institució, anomenada Escoltes Catalans (EC). Aquest mateix any, l’ Associació Catalana
d’Escoltisme (ACDE) i Guiatge Català (GC), s’uneixen i formen la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge
(FCEG). Aquesta agruparà com a associacions federades als Escoltes Catalans
(EC), els Minyons Escoltes i Guies San Jordi de Catalunya (MEGSJC) i Nois i Noies
Escoltes (NINE).
El 1984, La Generalitat de Catalunya atorga la Creu de Sant Jordi
a l’escoltisme català per haver atret a tants nois i noies de Catalunya i per
fer-los obtenir un esperit cívic, ètic, formatiu de la educació de l’home i amb
el seu contacte amb la natura i al servei de la comunitat. El 1984, ja es
treballava amb nens de 6 a 8 anys, i com que van veure que també resultava
pedagògic treballar amb nens d’aquesta edat, es va demanar que es reconeguessin
com a branca, però se’ls hi va negar. Finalment però, al 1989, són reconeguts
com a branca després d’haver-ne fet un estudi per comprovar-ho, aquesta nova
branca s’anomenarà Castors i Fures a nivell de Catalunya.
Grup de Castors i Fures.
El 1985, s’organitza al Vallès Occidental el camp Euofolok’85 on
hi participen 1500 escoltes de tot Europa. L’any 1988 es crea la Germanor
Escolta de Catalunya (GEC), el seu objectiu és portar a terme un escolta més tradicional als quatre
agrupaments que en són els integrants.
El 1997, 25 diputats del Parlament de Catalunya i antics escoltes,
constitueixen la Associació Nacional Parlamentària Escolta de Catalunya
(ANPEC).
A l’abril de l’any 2000, es celebra a prop de Vic, la primera
trobada general de Minyons Escoltes i Guies Sant Jordi de Catalunya. Se li va
donar el nom de Xarbot, i va acollir a més de 10 000 nois, noies i caps*.
A l’octubre, la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge i la
Federación de Escultismo en España, firmen un acord, confirmant que la primera
esmentada deixa de formar part de la darrera i passa a vincular-se a
l’escoltisme mundial.
Xarbot
A l’octubre del 2001, al Garraf, l’ Assemblea Nacional de Scouts
de Catalunya i l’Assemblea General de Germanor Escolta de Catalunya aproven el
document “Projecte Escolta”, on decideixen fusionar-se. S’anomenaran Acció
Escolta de Catalunya (AEC). Un any més tard es reuneix per primer cop i aproven
els nous estatuts i passa a ser membre de la FCEG.
Duran tot el 2007, es van fer diferents activitats, actes
celebracions per tot Catalunya, per tal de celebrar els 100 anys de l’escoltisme. Alguns agrupaments van participar en les Jamborees que es van celebrar al
Regne Unit i Suïssa.
Aquest any 2008, s’ha reconegut oficialment la regió catalana de
l’Associació Espanyola Guies Scouts d’Europa (AEGSE).
Fotos del Centenari.
Història de l'escoltisme a Solsona
Durant el curs de 1961 – 1962, els claretians van
passar de formar part d’una sola província formada per tres regions (Catalunya,
València i Aragó), a formar part de tant sols Catalunya com a província. Això
va fer que les comunitats formatives, com la de Solsona, es quedessin sense
alguns alumnes i professors, ja que aquests marxaven cap a les seves
províncies. Però el curs de 1964 – 1965, ja comencen a arribar alguns alumnes
pertanyents a la província de Catalunya, fet que fa que comencin també nous
professors com P. Antoni Casas, P. Ripoll ( que ja hi eren), P. Antoni Gomis,
P. Miquel Roure (que acabaven d’arribar de Roma, on havien acabat els seus
estudis) i P. Jaume Sidera que de seguit
va passar a ser el formador o
responsable dels estudiants. Més tard també va arribar el G. Jaume Vergés.
Aquests tres últims van dur a terme la seva tasca com a educadors, però també
van iniciar coneixements i contactes amb el clergat, el seminari i la població
per poder dur a terme diferents tasques socials. És aquí on comença a néixer un
nou projecte, un Agrupament Escolta a Solsona.
A la “Crónica” de la Comunitat de Claretians de Solsona, hi ha un
document on explica:
“El
Rd. Antoni Gomis ha estat aquesta última temporada ocupat e l’organització d’un
grup d’escoltisme, ajudat pel P. Roure i algun sacerdot diocesà. Ja
anteriorment havien celebrat diverses reunions i fins i tot sortides al camp.
El dia 1 de maig van sortir els joves en l’anomenada “Sortida d’Estols”, amb el
P. Gomis i Roure. D. Joaquín els ajudà am 50 000 pessetes.”
Finalment al mes d’octubre de 1966, comença a
funcionar oficialment l’Agrupament Escolta, dirigit per P. Miquel Roure que es
ajudat per dos estudiants. L’ Agrupament rebrà el nom de: Agrupament Escolta
Pare Claret.
PP. Gomis i Roure van començar a fer contactes amb
gent jove de Solsona, normalment aquells que eren aficionats a la natura i la
muntanya, un grup important va ser “Els Isards”, promocionat per Jaume Feliu,
que no coneixien massa l’escoltisme, però els interessava l’afany que, com
ells, tenien per la natura. PP. Gomis i Roure van començar a fer algunes
sortides i vetllades amb joves, infants, pares de família, curiosos... volien
informar-se, agafar experiència per dur a terme aquest nou i interessant
projecte. Es mouen per diferents àmbits de l’escoltisme catòlic (Manresa,
important per els escoltes solsonins, Barcelona...), per poder iniciar
l’Agrupament de forma reconeguda per l’Escoltisme Catòlic a Catalunya, és a
dir, Minyons Escoltes i Guies Sant Jordi.
El maig de 1966, PP. Superior (Jaume Sidera), Roure
i Gomis van a Barcelona, però P. Gomis ja no tornarà amb ells ja que és
destinat pel P. Provincial a Cervera, com a flamant Perfecte de Postulants
(seminaristes petits). A partir d’ara P. Roure, haurà de portar l’ inici de
l’Agrupament tot sol.
Abans de començar l’Agrupament, s’havien fet
algunes gestions per tal de tenir un local que permetés dur a terme les
activitats i reunions que es farien amb els nens. Van ser cedits els locals
anomenats Centres, localitzats al C/ Llobera, eren uns locals que s’havien
adaptat per fer teatre, però tenia les condicions mínimes per dur a terme les
activitats.
Van decidir com estarien formats els grups i quins
caps s’encarregarien de cada grup. Es va acordar que es farien dos grups o
també anomenats estols; un s’anomenaria “Llops” que seria el grup d’escoltes
més petits, l’altre s’anomenaria “Secció Unitària” i estaria format per els
nens més grans i preadolescents.
P. Miquel Roure juntament amb l’equip de persones
que ho havien anat preparant van començar a resoldre aspectes interns: equip
humà de dirigents, adequació dels locals, permisos, relació amb l’escoltisme
català... a la “Crónica” podem veure
que:
“El dia 5 de
Novembre de 1966, P. Roure, assisteix a una concentració d’escoltisme a Moià i
el 28 de Gener de 1967, assisteix a un campament d’escoltisme per a formació de
caps, també a Moià.”
Com ja he dit abans, l’Agrupament estava format per
dues seccions: la Secció dels Llops i la Secció Unitària, tots dos exclusivament
per homes.
LA
SECCIÓ DELS LLOPS
De seguida, al cap de fer un parell d’ excursions
es va decidir fer dos grups de llops, ja que a més a més s’havien apuntat nens
nous. Els noms de cada grup van ser inspirats amb el “Llibre de la Selva”, de R.
Kipling, els dos escollits van ser: Waiganga i Mowgli. El primer curs va
arribar a un voltant d’una cinquantena de nens d’ entre 7 i 11 anys.
El primer equip de caps de Llops estava format per:
Mercè Augé, Mercè Bonany, Dolors Call, Teresa Corominas, Montse Jounou i M.
Claustre Pla. Més tard si van incorporar la Claustre Bastida i la M. Carme
Ribalta. Mn. Camil Viladrich, també si va ajuntar i va aportar la seva ajuda a
la Branca dels Llobatons. Va participar a les sessions dels nens, a les
reunions de Caps, a les sortides, als Campaments...
Les activitats que es feien al dissabte a la tarda
es preparaven quan es quedava un dia durant la setmana. Hi havia dissabtes, que
les activitats es feien a fora i d’altres que es feien als voltants de Solsona.
Un cop al mes s’anava d’excursió a la natura, tot el diumenge i, més endavant,
quan es va poder disposar de tendes, es van fer sortides de tot un cap de
setmana. Cada mes, un dissabte al matí, també es feien sortides amb els siseners*.
Grup
de Llops
Els Campaments es feien a l’estiu. Eren un resum de
tot el que s’havia anat fent durant el curs. Es preparaven molt delicadament,
per així arribar a aconseguir tots els objectius. Totes les activitats es feien
amb la natura: tallers, jocs, treballs manuals... Les instal·lacions dels
campaments també es construïen, les preparaven els caps un dia abans de l’
inici del campament. Durant el Campament es feien diferents activitats com:
contes, representacions, focs de camp... Una vesprada es feia un “Consell de
Roca” i es revisava i es prenien decisions de tota la secció, era important ja
que era una revisió de la marxa del Campament. Un altre esdeveniment important
era el de la celebració de l’Eucaristia, ja que era motiu de recolliment i de
pregària. El primer Campament es va celebrar a l’ estiu de 1966 – 1967 a
Clariana del Cardener. Els tres darrers van tenir lloc a Terracuques de Sorba,
a Cal Tauler de Riu de Valls a Guixers i Sant Pere de Graudescales a Navès. Em
aquests primers campaments es va poder comptar amb la col·laboració de P. Roure
i Mn. Camil, però posteriorment no perquè van ser traslladats a Valldoreix.
FORMACIÓ
DE CAPS
Per poder ser en un futur cap d’escolta, era
necessari assistir a trobades de Formació de Caps que organitzava el moviment a
nivell de Catalunya. Normalment es distribuïen per demarcacions. Tot el procés
durava vuit anys i finalment s’acabava amb vuit dies de campaments. La Majoria
de Caps de l’Agrupament Escolta Pare Claret es van formar en un programa de
Formació de Caps.
De tant en tant, es feien sortides de tots els Caps
de l’Agrupament, ja que d’aquesta manera la confiança i l’amistat entre tots
s’anava fent més forta; a més a més això també els donava l’oportunitat que a
partir de l’experiència podrien anar creixent com a persones, coneixerien també
més a fons la situació en que es trobava el país... és a dir podrien anar, de
mica en mica, entrant en temes més profunds.
A cada sortida que es feia, prèviament se’n triava
un tema, d’aquesta manera cadascú podria aportar el seu punt de vista. En tots
els debats que es creaven, P. Miquel Roure feia de moderador i al mateix temps,
feia reflexionar sobre el que es deia o lligar-ho amb d’altres temes, tot i que
després sempre reconduïa la conversa al tema principal.
Duran aquestes sortides, algunes vegades, també es
practica un dels valors més importants per l’escoltisme, la Promesa Escolta, ja
que representa el valor del compromís que es feia a l’hora de treballar amb
aquesta opció educativa.
A la sortida els o les Caps o demostraven públicament
dient: “Pel meu honor i amb la gràcia de Déu em comprometo a servir a Déu, a la
Pàtria i a complir la Llei Escolta”.
Calia una bona formació de Caps, ja que ells eren
els encarregats d’ensenyar tots els valors als nens i aquests serien el futur
de l’església i la societat.
Més tard, en algunes celebracions els nens escoltes
també van fer la seva Promesa Escolta.
Llop
fent la Promesa.
A l’any 1968 P. Roure, els Caps i alguns dels seus
familiars, en total eren 25, van anar a Alemanya durant un mes aproximadament,
i allà van conviure amb un grup d’Escoltes Alemany que el P. Roure havia
conegut duran la seva estada a Alemanya. Van qualificar l’experiència molt
profitosa i fascinant. Un estiu més tard, els escoltes alemanys van venir a
Catalunya.
LA SECCIÓ UNITÀRIA
Va començar a funcionar al mateix temps que la
secció de Llops, estava formada per uns trenta membres, els quals la majoria
provenien de “Els Isards”. En aquesta secció els claretians va oferir dos
estudiants de filosofia, Jordi Sanromà i Joan Soler, que havien tingut experiència
amb joves i algun contacte amb l’escoltisme. A més a més també van entrar:
Jaume Feliu, Valentí Sala, Ramon Sala, Joan Serra, Ramon Passada, Romà Sales i
Miquel Jounou. També i van col·laborar en Met i en Llumà, en Met era un gran
coneixedor de la fauna dels Solsonès i en Llumà va passar a ser el Cap de
l’Agrupament. Quan en Jordi Sanromà i Joan Soler van deixar-ho el curs següent
perquè van marxar de Solsona, es van incorporar nous Caps: Josep Sabata i Josep
Sanz, que també eren estudiants de filosofia claretians. Més tard, aparegueren
dos nous equips: Ràngers i Pioners i un
nou cap: Manel Porta. Aquests Caps també van participar en jornades de formació
de Caps, i el Cap d’Agrupament juntament amb el P. Roure van posar l’Agrupament
amb contacte amb Barcelona i Manresa. També van ajudar a la consolidació de
l’Equip de Caps de l’Agrupament i a fomentar processos personals de creixement.
Al final del primer curs, els Caps van decidir fer
uns Campaments amb la Secció Unitària d’un Agrupament Escolta de Girona, ja que
era una forma de descobrir altres realitats escoltes i mantenir-hi contacte,
que segurament d’una altra manera no hagués estat possible. Així doncs, el
primer campament es va fer a Beget, a l’any 1967. P. Pere Codina Mas, va
substituir el P. Miquel, que era a Alemanya. A l’estiu de 1968 es van celebrar
a Tuixent, al 1969 a la Vall d’Ora i a St. Pere de Grau d’Escales i l’any 1970
els Ràngers a La Pobla de Lillet i els Pioners van fer una ruta, de la Vall
d’Aran fins a l’Aneto.
Grup
de Pioners a l’Aneto
LES
UNITATS DE RÀNGERS I PIONERS
Als anys 1967 i 1968 es va plantejar separar en dos
grups la Secció Unitària, ja que un sol grup abarcava molts nens de un registre
d’edats molt ampli. És per això que es decideix separar en el grup de Ràngers
els nois de 12 a 14 anys i en el grup de Pioners els de 14 a 17 anys.
L’organització de Ràngers es va fer en quatre
patrulles i cada una tenia assignat un cap com a mínim. Els caps van ser dos
estudiants claretians: Manel Porta, Josep Sanz i Josep Sabata, i per que fa
solsonins van ser: Vicenç Bosch, Francesc Gilibets i Xavier Novellas.
Més tard es va introduir més caps que es van
repartir entre Ràngers i Pioners: Jordi Jalmà, Miquel Sala, Ramon Corominas i
Josep Nadal.
Cada dissabte es feina una reunió. En aquestes les
patrulles treballaven la proposta escolta i els objectius que s’havien proposat
assolir.
Cada dos mesos es feina una sortida de cap de
setmana per conèixer la comarca del Solsonès.
Als campaments duraven dues setmanes i era el lloc
on es recollien els fruits, ja que es parlava de diferents temes que els nens
havien anat proposant. Ells construïen les instal·lacions i, algunes vegades,
servien per campaments posteriors que feien els llops o per un grup de noies
que eren independents dels escoltes, però que també anaven lligades amb els
Claretians. Als Campaments s’utilitzava intendència, però cada patrulla es
prepara i es cuinava el menú acordat pels àpats dels dia.
Els caps els coordinaven els estudiants claretians
Manel Porta, Josep Sanz i Josep Sabata i aquests eren supervisats per P. Miquel
i Roure, que anava a totes les sortides i campaments.
Més tard, degut a l’augment de nens a l’agrupament
i també perquè s’hi van afegir les noies, es va crear una altra branca, la de
trucs (18 anys), és l’última branca que existeix, després ja es pot ser Cap. Al
curs 97 – 98 es va crear la branca de Castors i Llúdrigues.
ELS
CAUS QUE HA ANAT TENINT L’AGRUPAMENT DURANT ELS ANYS
El primer de tots va ser l’edifici del C/ Llobera
conegut amb el nom de Centre. S’utilitzava la planta baixa on hi havia el
teatre i estaven distribuïts de la següent manera: els caus dels llops o
llobatons eren a sobre l’escenari i el cau de la Secció Unitària estava situat
a sota. En un principi, aquest edifici, creat al 1888, havia servit per
celebrar-hi diferents celebracions culturals i recreatives. Més tard, cap a
l’any 1915 es va renovar ja que havia envellit i es volia adaptar als nous
temps, se’l va anomenar Centre de Cultura Popular. Després de la Guerra Civil
els socis si reunien els diumenges o els dies de festa, va ser llavors quan va
ser cedit als Escoltes, que amb l’ajut d’alguns Caps van pintar el local i el
van adequar per fer les activitats.
Al 1979, el Centre se’ls hi havia quedat petit, ja
que el nombre de nens havia augmentat considerablement i l’edifici s’havia
posat en venda per construir el nou Casal. Per això es van traslladar al Palau
Llobera, anomenat Casal Parroquial (actualment és el Consell Comarcal del
Solsonès). Antigament aquest casal havia servit d’hospital a l’any 1914, més
tard va passar a ser un col·legi, després una universitat literària, un
Seminari, un Casal Parroquial...
A la planta baixa si van establir els escoltes fins
l’any 1983, quan el nombre de nens va tornar a augmentar ja que a partir de
llavors a l’Agrupament també hi va estar permès que hi anessin les nenes.
Finalment s’establiren als Caputxins, on encara hi
són actualment.
LA FI DE L’ACTIVITAT DELS CLARETIANS AMB
ELS ESCOLTES SOLSONINS
A l’estiu de 1970, els Claretians van finalitzar
les seves activitats amb els escoltes solsonins. Va ser un estiu intens, ja que
es van celebrar els campaments dels Llops i els Ràngers a prop del monestir de
la Pobla de Lillet i allà se li va agrair al P. Miquel tota la feina i la seva
aportació que havia fet per l’escoltisme en tots aquells anys que hi havia
estat present. També es va fer un altre campament amb un grup de noies
solsonines a prop de l’ esmentat anteriorment i es va anar de ruta amb els
Pioners, des de la Vall d’ Aran fins l’Aneto.
Els Claretians de Catalunya van decidir establir el
seu Centre Formatiu al costat de les Facultats de Teologia de Barcelona i St.
Cugat del Vallès i tindrien un establiment de comunitat - residència a
Valldoreix, P. Roure en seria el Superior i el P. A. Gomis seria el responsable
dels estudiants.
Al principi el P. Roure anava pujant a Solsona, però
al final les vegades van anar disminuint ja que tenia molta feina. Però gràcies
a les gestions fetes, uns equips de Caps van anar tirant endavant i se’n van
sortir amb empenta.
Caps
Escolta
QUÈ VA APORTAR I HA APORTAT L’ESCOLTISME A SOLSONA?
Els
Claretians van implantar el Moviment Escolta a Solsona. En aquells temps, el
jovent es trobava pràcticament paralitzat per culpa del franquisme, però això
evidentment també va passar en molts d’altres llocs a Catalunya.
P. A. Gomis, va ser el que els va fer obrir els
ulls, els va donar a conèixer la situació política del moment juntament amb
l’església.
P. Miquel Roure els va ajudar a conèixer uns valors
que tenien però que per ells eren desconeguts, ja que ningú s’havia molestat ha
ensenya’ls-hi.
Gràcies a aquesta empenta i aquest esforç,
l’escoltisme a Solsona, ha pogut descobrir la seva ciutat, han conegut més a
fons la comarca, la natura que els envolta, el seu país...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada