Qui som

L'AEiG Pare Claret forma part de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG). Junts som una associació sense ànim de lucre amb la missió d’educar infants i joves a través del mètode escolta i guia, fent-los protagonistes del seu creixement personal, per tal que esdevinguin persones conscients, actives i compromeses amb la societat.


Som 13.500 infants i joves en prop de 150 agrupaments arreu del país amb una visió compartida: deixar el món millor de com l’hem trobat. D’aquests, més de 3.000 som voluntaris i voluntàries que fem de caps, formadors o responsables associatius.

La llei escolta

Els valors que treballem s’expliciten a llei escolta i guia, una base comuna de l’escoltisme i el guiatge d’arreu del món. Els minyons escoltes i guies hem adaptat la llei al nostre projecte educatiu i, l’hem sintetitzat en deu frases:

Ens esforcem a merèixer confiança, i fem confiança a tothom.

Vivim la nostra fe, i respectem les conviccions dels altres.

Aprenem a ser útils, i a fer servei.

Som germans de tothom, i treballem per la pau.

Som fidels al nostre país, i ens sentim ciutadans del món.

Defensem la natura, i protegim la vida.

Aprenem a viure en equip, i tot ho fem entre tots.

Som decidits, i afrontem les dificultats sense por.

Estimem el treball, i volem fer bé les coses.

Aprenem a estimar, i a jugar net.


La promesa

Promesa Escolta i Guia és un compromís individual i voluntari que la persona fa explícit davant del grup per millorar com a persona, comprometent-se amb els valors que s'extreuen de la Llei Escolta i Guia.

La promesa és, juntament amb la llei, una de les eines més potents i singulars del nostre mètode educatiu i un element compartit del moviment escolta i guia arreu del món.

A Solsona a l'acabar el segon campament o ruta, això acostuma a ser a finals del segon any de llops i daines, cada nen/a es compromet amb algun aspecte deixant-ne constància al tòtem mitjancant una cinta de color. Durant la cerimònia i el curs el sisener de cada prometàire l'acompanya i li fa de guia. Finalment, per a celebrar-ho se'ls manteja un cop han regalat a l'agrupament un regal de promesa.


La pedagogia del projecte

La nostra metodologia educativa es basa en la pedagogia del projecte, que converteix cada persona i cada grup en protagonista del seu propi aprenentatge.

Des de ben petits, els infants i joves participen en les fases de descoberta, proposta, elecció, planificació, realització i revisió dels projectes que desenvolupen.

Ho resumim en: acció, resptes, experiència i competències. 


Les 3 opcions

La nostra tasca educativa es basa en tres angles d’actuació concreta:

País

El nostre escoltisme es desenvolupa a Catalunya i es proposa crear una consciència crítica sobre la situació actual de la societat, educant en aquelles actituds i aquells valors que poden ajudar a la seva transformació. No ens tanquem dins un país estereotipat i inamovible, estem oberts a valorar i treballar totes les possibilitats que poden enriquir i millorar el nostre país.
L’opció país comporta, doncs, prendre una postura clara davant de fets i esdeveniments, com també la idea d’arrelament que ha de presidir qualsevol intenció educativa. Creiem que els ciutadans compromesos amb la societat catalana que volem han d’anar-se fent a poc a poc, tot començant a comprometre’s amb petites responsabilitats dins els seus equips i anar creixent i aprenent a gestionar les unitats participant en les institucions que els entrenaran per a la vida social adulta i compromesa.

Aquesta és la nostra principal acció educativa en aquest sentit, ja que s’aprèn a comprometre’s amb el país tot coresponsabilitzant-se en el correcte funcionament d’un grup que va esdevenint més complex de mica en mica.
L’opció país comporta, doncs, prendre una postura clara davant de fets i esdeveniments, com també la idea d’arrelament que ha de presidir qualsevol intenció educativa. Creiem que els ciutadans compromesos amb la societat catalana que volem han d’anar-se fent a poc a poc, tot començant a comprometre’s amb petites responsabilitats dins els seus equips i anar creixent i aprenent a gestionar les unitats participant en les institucions que els entrenaran per a la vida social adulta i compromesa.
Aquesta és la nostra principal acció educativa en aquest sentit, ja que s’aprèn a comprometre’s amb el país tot coresponsabilitzant-se en el correcte funcionament d’un grup que va esdevenint més complex de mica en mica.
Aquesta és la nostra principal acció educativa en aquest sentit, ja que s’aprèn a comprometre’s amb el país tot coresponsabilitzant-se en el correcte funcionament d’un grup que va esdevenint més complex de mica en mica.


Persona

La persona s'autoeduca tot fent camí amb els/les companys/es i els/les caps. L’educació de la persona es basa en la responsabilització al si del petit equip integrat en un marc més ampli de realització que és el grup (la unitat). Caminar cap a l’autonomia personal, la responsabilització, la capacitat d’organitzar-se i l’autogestió del grup són objectius essencials cap a on apunta la pedagogia del projecte.
Dins la nostra proposta educativa és essencial l’ajuda del/de la cap o de l’animador/a com a guia del progrés de cada persona, de la mateixa manera com és imprescindible la interrelació entre els/les companys/es de diferents edats dins d’una mateixa etapa evolutiva. L’aprenentatge entre companys/es enriqueix el procés educatiu. Pretenem arribar a ser els guies de la nostra educació personal.
Dins la nostra proposta educativa és essencial l’ajuda del/de la cap o de l’animador/a com a guia del progrés de cada persona, de la mateixa manera com és imprescindible la interrelació entre els/les companys/es de diferents edats dins d’una mateixa etapa evolutiva. L’aprenentatge entre companys/es enriqueix el procés educatiu. Pretenem arribar a ser els guies de la nostra educació personal.


Educació per a l’espiritualitat


Minyons Escoltes i Guies de Catalunya apostem per un espai de trobada, de diàleg i treball entre les diferents opcions i sensibilitats espirituals buscant el punt d'encontre i enriquint-nos amb les diferències. A més a més, essent fidels al nostre origen cristià, apostem per facilitar l’acollida i la trobada de les persones que volen conèixer, viure, celebrar i aprofundir en aquesta proposta.
Eduquem per mitjà de l’animació, respecte i acompanyament dels diferents processos personals i de les diferents expressions i sensibilitats espirituals, sempre que aquestes aprofundeixin la proposta de valors de MEG i els principis del moviment escolta i guia i promoguin el progrés personal i el compromís comunitari.
Eduquem per mitjà de l’animació, respecte i acompanyament d
els diferents processos personals i de les diferents expressions i sensibilitats espirituals, sempre que aquestes aprofundeixin la proposta de valors de MEG i els principis del moviment escolta i guia i promoguin el progrés personal i el compromís comunitari.


Els dinamismes

Els trets qualitatius o dinamismes que configuren el nostre mètode de treball són:

El petit grupTreballar amb grups reduïts ens permet que cada noi i noia se senti acollit i valorat, pugui trobar el seu lloc, realitzi una funció concreta i aprengui a responsabilitzar-se de la tasca conjunta.
El diàleg, la confrontació d’opinions i el treball en equip porten a l’adquisició d’actituds de col·laboració, respecte, tolerància, valoració de la diversitat i comprensió.


El progrés personalCada infant i jove rep l’atenció personalitzada del seu educador/a amb un seguiment constant, mostrant de forma explícita la seva millora en la relació amb els altres i l’entorn, el domini de tècniques concretes, el canvi d’actituds, etc.
Cada nova responsabilitat i cada nova situació generen noves necessitats d’aprenentatge i dinamitzen el progrés.


El compromísFer explícit el compromís personal davant dels companys/es implica l’acceptació i integració plena al grup i l’assumpció personal dels valors de la llei escolta i guia.
Assumir un compromís davant del grup autoeduca la persona. Des de la seva entrada al grup, el noi o noia assumeix responsabilitats pròpies de la seva edat i d'acord amb les seves capacitats.


El joc institucionalPotenciem la maduresa, la participació activa i la solidaritat a través del propi protagonisme i el repartiment de funcions, responsabilitats i àmbits de decisió dins del grup.
Treballem aquests aspectes mitjançant la participació democràtica, que és un dels principis bàsics de la pedagogia escolta i guia.


La fraternitat universalA partir de la descoberta de l’entorn més immediat, els nois i les noies arriben progressivament a conèixer, valorar i comprometre’s amb realitats d’abast més ampli. La descoberta d’una realitat concreta demana a la persona un compromís per realitzar un servei que ajudi a transformar-la.
L’educador/a vetlla perquè aquests elements - descoberta, compromís i servei- siguin els dinamitzadors del projecte de grup.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada